Sunday, September 6, 2009

Kisah saya dan peminta sedekah

Cuti weekend lepas, i was back in my hometown..gerak balik petang Jumaat selepas berjaya dengan misi membuat ayam percik dan sambal petai :)

hari Sabtu, we went to KT town untuk aktiviti memborong di hujung bulan, selesai dengan aktiviti memborong dan membeli stok susu anak2 untuk sebulan, saya menuju ke kawasan parking sambil mencari2 kelibat mak saya (kami terpisah sejak dari mula2 masuk dalam hypermarket tersebut)

dari kejauhan, saya nampak mak saya di luar kedai tersebut

mak saya bagitau, waktu dia tengah mencari2 saya, ada seorang makcik (yang pada anggapan saya dlm usia 80-an) memanggil mak saya..dalam keadaan ragu2, mak saya pun mendekati wanita lebih separuh abad tersebut..dia memberitahu terdesak untuk membeli 2 kilo beras..katanya lagi, suami dia baru meninggal beberapa bulan dan dia tiada punca pendapatan..waktu tu, mak saya dalam keadaan tergesa2 sebab dia risau kalau2 saya menunggu dia di tempat parking kereta jadi selepas menghulur sedekah, mak saya terus berlalu dari situ..

saya berjalan beriringan dengan mak saya sambil meninjau2 kalau2 masih ada kelibat makcik yang diceritakan oleh mak saya

jauh di seberang jalan, saya lihat makcik tersebut masih bersandar pada tembok batu sambil mengesat peluh

saya tengok makcik tersebut, dan saya perasan dia pun tengok saya..

saya menghampiri makcik tersebut..saya hulurkan dia sedikit wang..

dia dakap tangan saya..sungguh saya rasa agak sebak tapi saya tahan perasaan tersebut..

saya kembali ke tempat parking kereta dengan harapan semoga makcik tersebut mampu membeli lebih dari apa yang dihajati..

Sungguh selama ini saya terleka..:(

2 comments:

BZmum said...

efi, bagi aku resepi ayam percik ko.. aku ambik kat internet rasa kurang kick laa.. letak la kat blog ke..

miz_eda said...

BZmum,
insyaAllah, boleh diusahakan..senang banget membuatnya! :)