Thursday, July 9, 2009

Apa khasiat makan maggi?

setau saya memang takde khasiat..malahan membahayakan kesihatan lagi ada la..

sebab tu pagi tadi saya hangin satu badan bila tengok anak sulung saya masuk dalam rumah sambil peluk maggi cup sewaktu balik dari pusing2 dengan babahnya

sambil tersengih2 pulak tu

dan2 tu saya mintak bibik goreng telur untuk mengalih tumpuan dia terhadap maggi..tak cukup dengan itu, saya tinggalkan beberapa RM dan mintak bibik belikan mi kuning untuk dibuat mee goreng..

iskk..korang macamana? ada tak bagi anak2 makan maggi?

13 comments:

Ms Lola said...

Anak saya, mmg saya tak introduce langsung kat Maggi hatta junk food yg lain. Jadi, dia akan menjadi jakun dan peghak sekiranya nmpk ada org mkn junk food like mamee, twisties, dsb.

mamaDhea said...

anak saya sejak dah perasan besar ni semua yg kita makan dia nak makan jugak.. klu nak makan megi kena sorok2 drp dia atau tunggu dia tido baru dpt makan.. ahahahaha

miz_eda said...

ML,
masalah saya nih, mmg saya tak introduce, tp dlm diam rupa2nya Mr Hubby tlg jadi tukang rekemen kat anak2..:(

MamaDhea,
saya mmg dah lama stop makan magi, since dah beranak pinak nih..

susah bila ada percanggahan pendapat nih :(

lia said...

mmg da set dalam kepala otak xmo bagi anak mkn megi, so sendiri pon kena la stop makan megi...

tp ada budak kecik kat area umh bs pnh bagi amsyar twisties... huwaaa

MS said...

Anak saya, maggie pernah makan, skali jer dlm idup time mama dia ngidam ritu kah kah

junk food mamee ajer or kut ada org lain beli n bawa ku bagi laa makan, time g berkelah dia dapat peluang makan benda2 tak berguna ituh.

ku pun tak faham nape ku beli n benarkan anak aku makan mamee (mamee jer ku benarkan stakat ni) huhu

twisties dan sewaktu ngannya dia amat jakun aka tak kenal pung

Diana Sulaiman said...

hmm... anak aku mmg aku tak introduce. tapi laki aku plak pi makan depan dia.. isk! tapi bile kat umah aku, mak aku buat maggi goreng.. guna itu mee tapi perencah pakai bahan lain.. camne tu?

miz_eda said...

Lia,
kalau orang lain bagi kat anak2 tu ampun lg, kes saya ni bapak budak2 tu sendiri yang jadi tukang beli..camno tu?

Mama Adib,
err..saya pun penggemar setia snek rangup tuh..:)

DS,
aku rasa takat amik mee je ok lg, yang tak bagus tang perencah tu sbb ada msg etc..

sesemutku said...

ank aku pantang...pantang nmpk...sure nangis2 nk megi..alkesah maid dulu hantu megi... =( siang2 dia mls masak...dua2 mkn megi..
wpun makanan dah tersedia...megi gak bdk tu nk mkn...tensen

N Zainudin said...

efi,
kalau anak ko teringin sgt nak makan magi, aku ada terbaca kat mana tak ingat dah camne nak kurangkan bahaya magi,kan org kat magi ada wax pd mee kan, bila ko masak magi, dan magi dah kembang/masak, buang air masakan magi tuh, ganti dgn air panas lain, so wax yg ada kat magi terbuang sekali dekat, so migi tuh dah bebas wax, pastu kalau nak anak ko makan, jgn la letak rencah sume, letak sikit je bg rasa. kalau ikut aku, anak2 aku takde pantang, junk food pon blasah, tp tak la selalu..

MN said...

saya pernah bagi tapi boleh kira dgn jari. kalo celur maggi tu, saya letak perencah dia sikit benor sampai kadang tak rasa langsung. sebabnya dia bukan nak apa pun, nakkan mee dia tu jer.

ummu said...

ieda,
anak saya hyperakktif.jadi bila beri maggi,hypernya lagilah ter tonjol.

dulu,pengasuhnya selalu beri maggi sbb anak sya nih mmg suka maggi.perangainya,masyaAllah,minta ampun...faham2lah anak2 hyper nih.jadi, kami memang x benarkan pengasuhnya beri maggi lagi.

ummu said...

ops maaf efi,saya tersalah tulis nama efi.

miz_eda said...

Nurul,
thanks for the tips..all these while mmg ada dgr jugak petua yang sama..

MN,
makan maggi ni lama2 blh addict dibuatnya..so lebih baik mencegah sebelum merawat ;)

Ummu Masyitah,
1st time saya dgr maggi blh membuatkan kanak2 jadi lebih hyper..shud take this as a lesson learn..thanks for sharing :)