Thursday, April 30, 2009

Suami vs Anak

i had a quarrel with Mr Hubby..yes..again..a QUARREL

Kisahnya macam ni..

waktu saya sampai di rumah semalam (lebih kurang pukul 5:20 pm) Mr Hubby tengah baring2 dalam bilik. Macam biasa, si afrina bila dengan babahnya, dia mula merengek mintak itu ini. Kali ni dia mintak sumi jeli manis yang ada dalam fridge

I said no. reason sebab waktu saya balik makan tengahari di rumah, she already had sumi jeli manis for 3 times

i explained the same to Mr Hubby.

after a while (mungkin sebab tak tahan dengar si kakak merengek), he went to the kitchen..bukak fridge..dan bagi satu mangkuk besar yang berisi sumi jeli manis pada anak saya..

mana la saya tak hangin kan?

so pot pet pot pet hinggalah ke pagi ini saya masih belum boleh menerima akan keadaan itu

saya masih ingat dulu pesan mak saya, kalau budak2 menangis mintakkan sesuatu, jangan dilayan permintaan tu. Biar mereka belajar minta dengan cara yang baik bukan dengan cara yang merengek/menangis.

Saya akui, yang selama ni saya agak tegas dengan anak2, sebab tu anak2 lebih manja dengan babahnya.

Tapi, salah ke saya nak membentuk anak2 agar diorang tahu menilai apa yang baik dan buruk?

Sungguh dilema disitu :(

4 comments:

BZmum said...

betullah tu apa yg ko buat. stick to the decision.. satu hari nnt dia mesti appreciate apa yg ko buat.. husband n wife mmg made so that they will be balanced in the family. mcm kes ko ni, satu hari nnt maybe akan ada masa ko plak yg tak sampai hati tgk husband ko marah.. klu dua2 marah x boleh jugak..

miz_eda said...

BZmum,

thanks for being so supportive..

by the time aku tulis nih, baru je selesai sesi bermaaf-maaan dengan Mr Hubby :P

mama uzma said...

salam perkenalan...

iena sokong ngan cara akak tu...
walaupun anak iena baru 6bln...
hubby iena pun jenis yg x tegas tp iena slalu nasihatkan dia demi anak2 iena jugak...

miz_eda said...

Mama Uzma,
salam kenal and thanks for commenting :)

eversince sy marah2 hr tu, anak saya dah tak usik lagi sumi jeli dalam fridge, in fact, ptg tu jugak dia suruh bibik simpan semula dalam fridge

kekadang anak2 ni kena menyinga dulu baru nak paham ;)