Friday, March 20, 2009

Resepi versi saya

Saya menerima kunjungan tetamu dari jauh semalam..dan seperti biasa, saya menjamu tetamu saya itu dengan hidangan mee kungfu/mee rebus (versi saya). Nampaknya ini sahajalah resepi turun temurun yang bakal saya hidangkan kepada setiap tetamu yang datang di rumah saya :P

dan di sini, saya paparkan resepi mee rebus (versi saya)tersebut :)

Bahan A

Sedikit minyak masak
Ayam dipotong kecik
Bawang putih 3 ulas (diketuk)
Kiub pati ayam (1/3 kiub)
Sos tiram (3 sudu besar)
Lada sulah
1 sudu tepung jagung yang dicampur bersama 1/2 cawan air masak
4 cawan air
Fishcake (dipotong nipis)
sedikit gula (jika suka)
1/2 sudu garam

Bahan B
Cauliflower
Carrot (dipotong slices)
Cili besar (dipotong halus)
Tomato (dipotong nipis)

Cara-caranya :

Renehkan mee kuning di dalam air mendidih selama 2 minit. Tuang air rebusan dan asingkan mee.

Tumis bawang putih sehingga naik bau. Masukkan ayam, fishcake, dan carrot. Kemudian masukkan sos tiram dan lada sulah.

Setelah agak masak, masukkan kiub ayam dan air. Kemudian, masukkan air yang dicampur bersama tepung jagung. Akhir sekali, tabur sedikit gula (untuk rasa manis) dan garam secukup rasa.

Campur Bahan B setelah kuah menjadi agak pekat.

Tuang kuah di dalam mee yang telah direneh sebentar tadi. Sedap di makan panas-panas.

Mudah bukan?

2 comments:

MS said...

hmm nampak mudah, nati ku nak cuba keh keh

resipi ko tu ku biasa buat tapi tak pernah letak tepung jagung jer.
my adib panggil
"mee sedap" muah muah muah

miz_eda said...

Mama adib,

tak kisah ler mee sedap ke mee terangkat ke..janj ijangan sakit perut je

tepung jagung tu nak kasi kuah tu pekat je..optional *wink*